Kirjoitettu

Kyllästy pikamuotiin – älä ajattomaan laatuvaatteeseesi

Pikamuodin todellinen hinta on murheellinen: se saastuttaa enemmän kuin lento- ja laivaliikenne, koska vaatteita ei tehdä kestämään. Miksi se sitten myy? Kysyimme syitä, saimme vastauksia.

  1. Vaatteeseen pelätään kyllästyvän ennen kuin se on maksanut itsensä takaisin.
  2. Pikamuotia on helppo ostaa, koska sitä on kaikkialla.
  3. Hinta määrää: ketjuliikkeen vaate on kuluttajalle hävyttömän halpa.
  4. Tuotteen laadusta, alkuperästä tai esimerkiksi väitetystä eettisyydestä ei korkeammasta hinnasta huolimatta olla varmoja.

Vastauksissa korostui pääasiassa kaksi seikkaa: se, että kestävä vaate ei useinkaan edusta omia makumieltymyksiä ja se, että vaatteeseen ei olla valmiita investoimaan. Halvemman hinnan ja hetken trendikkyyden vuoksi moni on valmis kompromisseihin esimerkiksi materiaalin ja laadun suhteen. Lisäksi hyvä laatu ja eettisyys eivät suinkaan aina käy käsi kädessä hinnan kanssa, ja asiakkaana sitä on vaikea etukäteen arvioida. Vaatteiden valmistuttajien ja jopa valmistajien voi olla mahdotonta jäljittää ja valvoa materiaalien alkuperää.

Pikamuotikulttuuri kierrättää trendejä nopeammin kuin tuotettuja vaatteita edes ehditään myydä – puhumattakaan siitä, että ne kierrätettäisiin tai käytettäisiin loppuun.  Moni vielä kelvollinen vaate päätyy poltettavaksi tai keoksi kaatopaikalle. Vaatteita ei välttämättä tehdä kestämään, vaikka se olisi mahdollista.

 

Vastuulliseen liiketoimintaan erikoistuneen Aalto-yliopiston johtamisen professori Minna Halmeen mukaan pikakuluttamiseen ja -muotiin liittyviä käsityksiä voidaan kuitenkin muuttaa. Todellisuudessa yksikään vaatekappale ei mene muodista, ellei niin yhteisesti luulla ja uskota. Se, miten nopeasti muutos voi tapahtua, riippuu  siitä, kuinka suureksi “kestäviä vaatteita vaativa etujoukko” kasvaa ja kuinka paljon pikamuodille tarjotaan vaihtoehtoja.

On mahdollista, että tulevaisuudessa pikamuoti ei enää ole muotia – että on trendikkäämpää omistaa vähemmän mutta kestävämpiä, monipuolisempia ja ajattomampia vaatteita. On mahdollista, että sekä kysyntä että tarjonta kohtaavat paitsi toisensa myös realiteetit. Mikään ei estä vaatteiden suunnittelemista ajattomiksi – olemaan kantajalleen mieleen myös seuraavien pikamuotioikkujen aikana. Designin ja laadun on mahdollista miellyttää kantajaansa yhtä aikaa.

Heitämme haasteen: kuulu etujoukkoon! Valitse vaate, joka kuormittaa ympäristöämme mahdollisimman vähän. Pidä sitä hyvänä – huolla, kunnosta ja korjaa – sekä käytä loppuun ja kierrätä asianmukaisesti. Kyllästy pikamuotikulttuuriin, älä ajattomaan laatuvaatteeseesi.

Me lupaamme, että tuotteemme ja tuotantoprosessimme ovat eettisiä ja ekologisia. Kestävyys on keskiössä materiaalivalinnoista suunnitteluun sekä tuotteen valmistukseen ja myyntiin. Ennakoimme tarkasti tuotteidemme menekin. Haluamme myydä asiakkaallemme neuleita, joista he eivät luovu – sellaisia jotka kestävät aikaa ja jotka tarvittaessa kunnostetaan uuden ostamisen sijaan.

Suunnittelijamme Ainomaria toteaa seuraavasti: “Omalta osaltani uin suunnittelijana pikamuodin kanssa vastavirtaan klassisilla ja ajattomilla vaatteilla, joita suunnittelen. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, etten seuraisi trendejä. Päinvastoin: aloitan uuden tuotteen suunnittelun aina trendikartoituksella välttääkseni suunnittelussa elementtejä, jotka liittyvät pikamuodille tyypillisiin nopean syklin trendeihin – näin vaate palvelee syklien ylikin. Iloisen siitä, että jo alusta alkaen olen osannut valita tuon oikean suunnan, sillä muutos kesken matkan olisi varmasti vaikea tehdä.”

Lähteet: https://yle.fi/uutiset/3-10309581?utm_source=facebook-share&utm_medium=social

 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *